Binding Cover for “Afrikanische Märchen”, edited by Carl Meinhof, and Eugen Diederichs, Jena 1921
Die Abbildung im Hochformat zeigt das Buch schräg platziert auf weißem Grund. Der Buchdeckel ist aus braunem Pflanzenfasergeflecht mit einem schmalen roten Streifen gestaltet, für den Buchrücken wurde dunkle Baumrinde verwendet und halbierte Samenkapseln dienen als Kantenschutz.
Anni Wottitz radically challenged the tradition of bookbinding with her book covers – much to the chagrin of Otto Dorfner, head of the bookbinding workshop at the Bauhaus Weimar. During her apprenticeship as a bookbinder, Wottitz enjoyed using unusual materials. For the volume “Afrikanische Märchen” (“African fairy tales”) from the series “Die Märchen der Weltliteratur” (“Fairy tales of world literature”), she used various parts of plant: tree bark for the spine, woven plant fibres for the cover, and halved seed pods attached to the corners. Wottitz’s cover designs were related to the content of the books, sometimes compromising their functionality.

